Vanguardia artística y (des)humanización. Consideraciones a partir de unos pocos textos de María Zambrano

Artistic Avant-garde and (De)humanization. Considerations from a few texts by María Zambrano

Abstract

The purpose of this article is to go through the chain of thoughts that led María Zambrano to disagree with her teacher, José Ortega y Gasset, in relation to the link that can be established between the artistic movements of the first decades of the 20th century and the dehumanization processes that modern Western culture goes through. In order to do this, we first look at Zambrano’s reflection on Expressionism and Futurism, and later on what this same author wrote about the interest that mask aroused in artists belonging to various avant-garde movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Castilla Cerezo, Universidad de Barcelona- España

Licenciado en Filosofía y Ciencias de la Educación, así como Doctor en Filosofía, por la Universidad de Barcelona (UB), de la que actualmente es profesor. También ha impartido docencia en la Universidad Autónoma de Zacatecas (UAZ) y en la Universidad de Granada (UGR). Entre sus publicaciones cabe destacar los ensayos titulados La condición sombría. Filosofía y terror (Plaza y Valdés, 2015), La imagen-grito. Estudios sobre cine de terror (Comares, 2018) y Una extraña triangulación. Lenguaje, obra y literatura en Michel Foucault (Comares, 2019).

References

HOBSBAWN, Eric, Un tiempo de rupturas. Sociedad y cultura en el siglo XX, Traducción de Cecilia Belza, Crítica, Barcelona, 2013, p. 236.

BENJAMIN, Walter, “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (Primera redacción)”, en Obras. Libro 1/vol. 2, Traducción de Alfredo Brotons Muñoz, Abada, Madrid, 2008, p. 16.

GÓMEZ BLESA, Mercedes, “Introducción” a ZAMBRANO, María, Las palabras del regreso, Cátedra, Madrid, 2009, pp. 27-28.

ZAMBRANO, María Algunos lugares de la pintura, Eutelequia, Madrid, 2012, p. 12

ARISTÓTELES, Metafísica, Traducción de Tomás Calvo Martínez, Gredos, Madrid, 2003, p. 92.

ZAMBRANO, María, “A modo de autobiografía”, en Obras completas, vol. VI, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2014, p. 722.

ZAMBRANO, María, Obras Completas III, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2014, p. 59.

CHIPP, Herschel B., “Dadá, surrealismo y ‘scuola metafísica’”, en CHIPP, Herschel B. (coord.), Teorías del arte contemporáneo. Fuentes artísticas y opiniones críticas, Traducción de Julio Rodríguez Puértolas, Akal, Madrid, 1995, p. 393.

CRUZ AYUSO, Cristina de la, “Encuentro de miradas en torno a lo sagrado. María Zambrano y Luis Fernández”, Aurora: papeles del Seminario María Zambrano, 5, 2003, p. 41.

AURREKOETXEA, Aitor, Futurismo y fascismo. Estéticas y poéticas de la modernidad. 1909-1922, Comares, Granada, 2019, p. 2.

MARTÍNEZ GORRIARÁN, Carlos, “Prólogo”, en AURREKOETXEA, Aitor, Futurismo y fascismo, op. cit., p. XXII.

ZAMBRANO, María, Obras completas IV, Tomo 2, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2019, p. 201.

SCHORSKE, Carl E., Pensar con la historia, Traducción de Isabel Ozores, Taurus, Madrid, 2001, p. 227.

GAYA, Ramón, Obra completa, Pre-Textos/Sociedad estatal de conmemoraciones culturales, Valencia/Madrid, 2010, p. 38.

REPLINGER, Mercedes, “El diálogo de María Zambrano y Ramón Gaya en la pintura”, Murgetana. Núm. 83, 1991, p. 133.

BRETON, André, Magia cotidiana, Traducción de Consuelo Berges, Fundamentos, Madrid, 1989, p. 174.

ORTEGA Y GASSET, José, La deshumanización del arte y otros ensayos de estética, Alianza Editorial, Madrid, 1966, pp. 45-46.

SIMMEL, Georg, Diagnóstico de la tragedia de la cultura moderna, Eugenio Imaz, José R. Pérez Bances, Manuel García Morente y Fernando Vela, Ediciones Espuela de Plata, Salamanca, 2012, pp. 216-217.

Published
2021-08-16
How to Cite
Castilla Cerezo, A. (2021). Vanguardia artística y (des)humanización. Consideraciones a partir de unos pocos textos de María Zambrano: Artistic Avant-garde and (De)humanization. Considerations from a few texts by María Zambrano. Revista De Filosofía, 38(98), 84-103. https://doi.org/10.5281/zenodo.5527299
Section
Monográfico. Antropologías estéticas