EL Sócrates estético de Hamann frente a las fuentes clásicas

Hamman’s Aesthetic Socrates in front of Classical Sources

Keywords: Socrates;, Hamann;, Êthos;, Daímon;, Plato;, Antisthenes

Abstract

The Socratic Memorabilia (1759) reconstruct the figure of Socrates with great interest for a historiography inaugurated by Plato and encouraged by Xenophon. The problematic nature of a life without written work and the philosophical instrumentalization of his exemplary death are exploited by Hamann to appropriate the Socratic êthos (cultivated from the daímon rather than from the logos), which allows defining an aesthetic Socrates who articulates his vital attitude under two premises. On the one hand, beliefs and other material concretions take part in the epistemological understanding of the world and, on the other, it is through radical and critical skepticism towards institutions that it is best to find in Socrates the proto-enlightened one that the most orthodox Enlightenment seeks. If Hamann's Socrates is aesthetic, it is because of his understanding of the aesthetic as a human perceptual structure, prior to the constitution of subjectivity that would dominate senses and passions, according to traditional Aesthetics. Given that the aesthetic dimension appears as the gift of God that brings together the divine and the human in the sentient body, Hamann thus approaches a Christian Socrates, but also a 'teacher of existence' like the character left by Antisthenes and who must complement the Platonic one.

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Author Biography

Santiago Rebelles del Valle, Universidad de Granada – España

Graduado en Filosofía y Máster en Filosofía Contemporánea por la Universidad de Granada, donde actualmente desarrolla su tesis doctoral bajo el título La figura de Sócrates en la obra de Johann Georg Hamann. Su labor de investigación sobre filosofía estética en la Ilustración y el Romanticismo y las actividades implicadas (participación en el Seminario Permanente de Estética y en el grupo HUM-192. Estudios sobre filosofía, retórica y estética; pertenencia a SEyTA) es compaginada con el Grado en Historia del Arte por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Ha participado en diversos congresos con las siguientes comunicaciones: “La configuración estética de los espacios públicos en perspectiva histórica” (El pasado en las calles, 2019); “El Sócrates de Hamann, entre la estética y la religión: una lectura socrática de la Aesthetica in nuce” (VII Encuentro Ibérico de Estética, 2021) y “El doble inicio de la Estética: la confrontación de Hamann y Kant” (LVII Congreso de Filosofía Joven, 2021). Es responsable de la traducción al español de sendos artículos de F. Vercellone y S. Martiach (2018) en la revista Estudios Filosóficos, donde también ha publicado como autor el texto: “La ilustración heterodoxa en la metacrítica de Hamann a Kant” (2021). 

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Published
2021-08-16
How to Cite
Rebelles del Valle, S. (2021). EL Sócrates estético de Hamann frente a las fuentes clásicas: Hamman’s Aesthetic Socrates in front of Classical Sources. Revista De Filosofía, 38(98), 13-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.5527254
Section
Monográfico. Antropologías estéticas