La empatía como práctica filosófica

Empathy as a Philosophical Practice

Keywords: Encounter; Spirituality; Identification; Otherness; Ethics.

Abstract

Empathy, understood as a coincidence with the essence of another, goes far beyond just understanding the situation of others, observing their emotional states or speculation about the reasons for their behavior. The astonishment at what is beyond the personal invites us to return to the interpersonal, so that in the encounter, and sometimes in friction with others, it is possible to resume the path of self-discovery. This text addresses the ethics of empathy, proposing it not only as a system of structured understandings, but as an experience whose sustenance is derived from a philosophical practice carried to its maximum realization. In addition, some characteristics of the empathic attitude and the variants of identification with the other are exposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

SEXTO EMPÍRICO, Por qué ser escéptico, Martín Sevilla (ed.), Madrid, Tecnos, 2009, p. 173.

HESCHEL, Abraham, Democracia y otros ensayos, Buenos Aires, Seminario Rabínico Latinoamericano, 1987, p. 228.

ARNAU, Juan, Arte de probar, Madrid, FCE, 2008, p. 22.

ECKHART, Maestro, “Proverbios y leyendas del Maestro Eckhart”, en El fruto de la nada y otros escritos, Madrid, Alianza, 2011, p. 203.

COMTE-SPONVILLE, André, Pequeño tratado de las grandes virtudes, Ciudad de México, Paidós, 2015, p. 46.

MAQUIAVELO, Nicolás, El príncipe, Ciudad de México, Grupo Editorial Tomo, 2008, p. 118.

NISHITANI, Keiji, La religión y la nada, Madrid, Siruela, 2003, p. 289.

STEIN, Edith, “Sobre el problema de la empatía”, en Obras Completas, vol. 2: escritos filosóficos, Burgos, Monte Carmelo, 2005, p. 83.

CIORAN, Emil, En las cimas de la desesperación, Ciudad de México, Tusquets, 2009, p. 175.

HITCHENS, Christopher, Dios no es bueno, Madrid, Debate, 2008, p. 186.

ERASMO de Rotterdam, Elogio de la locura, Madrid, Alianza, 2013, p. 106.

SCHARFSTEIN, Ben-Ami, Los filósofos y sus vidas, Madrid, Cátedra, 1984, p. 105.

GOLDSTEIN, Joseph y KORNFIELD, Jack, Vipassana. El camino para la meditación interior, Barcelona, Kairós, 2012, p. 295.

HESCHEL, Abraham, Dios en busca del hombre, Buenos Aires, Seminario Rabínico Latinoamericano, 1984, p. 543.

SMITH, Huston, Las religiones del mundo, Ciudad de México, Océano, 1997, p. 306.

MORIN, Edgar, La vía para el futuro de la humanidad, Barcelona, Paidós, 2011, p. 40.

PAPINI, Giovanni, El diablo, Ciudad de México, Época, 2008, p. 35.

WILBER, Ken, Los tres ojos del conocimiento, Barcelona, Kairós, 2010, p. 50.

CIORAN, Emil, El libro de las quimeras, Ciudad de México, Tusquets, 2013, pp. 18-19.

HESCHEL, Abraham, El hombre no está solo, Buenos Aires, Seminario Rabínico Latinoamericano, 1982, p. 281.

MAY, Rollo, Amor y voluntad, Barcelona, Gedisa, 2011, p. 30.

SCHOPENHAUER, Arthur, El amor, las mujeres y la muerte, Madrid, EDAF, 2011, p. 209.

WILBER, Ken, La conciencia sin fronteras, Barcelona, Kairós, 2007, p. 115.

HELLNER, Frank, “Un punto de vista judío sobre la violencia”. Maj´Shavot, vol. 13, n°. 4, 1974, p. 43.

LÉVINAS, Emmanuel, Entre nosotros, Valencia, Pre-textos, 2001, p. 131.

WILDE, Oscar, De profundis, Ciudad de México, Grupo Editorial Tomo, 2005, p. 194.

SIEGEL, Seymour, “Introducción a la mística judía”. Maj´Shavot, vol. 3, n°. 3, 1964, p. 75.

CIORAN, Emil, Breviario de los vencidos, Ciudad de México, Tusquets, 2010, p. 69.

NHAT HANH, Thich, El milagro de mindfulness, Barcelona, Oniro, 2007, p. 67.
Published
2021-04-23
How to Cite
Sevilla Godínez, H. (2021). La empatía como práctica filosófica: Empathy as a Philosophical Practice. Revista De Filosofía, 38(97), 180-197. https://doi.org/10.5281/zenodo.4876706