Racism, memes, jokes and literature of Marvel Moreno: why are we racists?

  • Alexander ORTEGA-MARIN Université de Paris Rives de Seine

Abstract

This text aims to synthesize some important points of the doctoral thesis Class and race prejudices in the work of Marvel Moreno. Similarly, it sought to establish a dialogue between literary discourse, the press, art and memes in order to analyze the mechanisms for the production of racist opinions. The racist polemic against the presidential candidate Francia Márquez in 2022 is taken as a corpus, in addition to fragments of the colombian author. armed, and the treatment of the same news in two newspapers in the country. The controversy surrounding a “White Porcelain” exhibition is also evoked, in which the artist exposes the imaginaries about the value of white skin in her family circle.

Author Biography

Alexander ORTEGA-MARIN , Université de Paris Rives de Seine

Es licenciado en español y Literatura de la Universidad del Atlántico, Barranquilla (Colombia). En 2013 realizó un máster en Ciencias del Lenguaje en la Sorbona Nouvelle con un estudio sobre las políticas lingüísticas del créole de San Basilio de Palenque en Colombia. En 2018 obtuvo el título de doctor en Estudios Hispánicos en la Sorbonne Paris IV sobre Marvel Moreno. Actualmente es profesor ATER (Attaché temporaire d'enseignement et de recherche) en la Universidad René Descartes.

alexander.ortega.marin@gmail.com

References

ALVAREZ, R. (2017). Empleada domestica le gana tutela al club naval. El universal. 19 de enero (consulta el 23 mayo de 2018) http://www.eluniversal.com.co/cartagena/empleada-domestica-le-gana-tutela-al-club-naval-244830

CUARTAS- RODRIGUEZ, P. (2017). ‘Carmencita’, la empleada doméstica que no se dejó discriminar por el Club Naval. El Espectador, 20 ene.

FOURRIER, J. (1997). “La personalidad de Marvel Moreno”. La obra de Marvel Moreno. Actas del coloquio internacional de Toulouse. 3­5 de abril, Universidad de Toulouse­ Universidad de Bérgamo (Comp. Jacques Gilard y Fabio Rodríguez Amaya). Viareggio: Mauro Baroni editore: 21-29.

GILARD, J. (1987). Compte rendu de En diciembre llegaban las brisas. Caravelle. No. 49: 179-184.

GILARD, J. (1996a). “Patriarcado = mutilación. El primer libro de Marvel Moreno”. Mujer, creación y problemas de identidad en América Latina. Roland Forgues, editeur. Mérida: Universidad de los Andes: 209-230.

GILARD, J. (1996b). Élite, femineidad y mestizaje en el Caribe. Los cuentos de Rosario Ferré y Marvel Moreno. Cuaderni del Dipartiment: 113-125.

GILARD, J. (1999). La reine du carnaval. Barranquilla 1959. Caravelle. Cahiers du monde hispanique et luso-bresilien. No. 73: 147-167.

GILARD, J. «Biografía» Marvelmoreno.net.2004. Web 22 dic 2016.

JARAMILLO-URIBE, J. (1969). La controversia jurídica y filosófica librada en la nueva granada en torno a la liberación de los esclavos y la importancia económica-social de la esclavitud en el siglo XIX. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura. No 4: 63-86. Web 24 ago 2017 < http://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article>

JARAMILLO-URIBE, J. (1969). Mestizaje y diferencia social en el nuevo reino de granada en la segunda mitad del siglo XVIII. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura. No 4: 21-48. Web 24 sept 2017. < http://revistas.unal.edu.co/index.php/achsc/article>

LEGAL, J. y DELOUVEE, S. (2016). Stéréotypes, préjugés et discrimination. Malakoff. Dunod: Dunod.

MORENO, M. (1989). La palabra es muy pobre. Entrevista con Marvel. Entrevista. Ignacio Ramírez y Olga Turriago. Hombres de Plabra: 275-285.

MORENO, M. (2001). El encuentro. Bogotá: El Áncora Ed.

MORENO, M. (2005). En diciembre llegaban las brisas. Bogotá: Norma.

RODRIGUEZ- AMAYA, F. (1997). “Una obra maestra de relojería literaria”. La obra de Marvel Moreno. Actas del coloquio internacional de Toulouse. 3­5 de abril, Universidad de Toulouse­ Universidad de Bérgamo (Comp. Jacques Gilard y Fabio Rodríguez Amaya). Viareggio: Mauro Baroni editore: 167-179.

SERRANO, I. (2016). En la costa es donde más he sufrido el racismo. Entrevista. Sara Hernández. El Heraldo. 2 abr. Web 14 may, 2017
Published
2024-01-14
How to Cite
ORTEGA-MARIN , A. (2024). Racism, memes, jokes and literature of Marvel Moreno: why are we racists?. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 29(104), e10504669. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/e10504669