Tunantada, passion made song
Abstract
The Tunantada is a cultural expression of the province of Jauja, Junín region (Peru), which in recent years has spread throughout the country and in part of the world. There are many reasons for its expansion, one of them is music. The purpose of the article is to know the life story of some of its musicians and composers, and interpret the feelings that prompted them to compose songs in the tunantada genre. The qualitative methodological perspective, interpretive paradigm, life history method, served as a route to collect and process information from musicians and composers. The documentary review and the in-depth interview were carried out, finding that, as an art or as an internal expression of man, the composers transmit individual and collective feelings in the songs; therefore, people like the tunantada because it reflects their feelings, pain, disappointment and hope.
Downloads
References
Carra, M. (1988). Acerca de la interpretación en la música. [Discurso de recibimiento en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, España]. https://bit.ly/3bYMew5
Córdova Márquez, M. G. (2018). Elementos para establecer una estrategia de comunicación tendente a superar el dilema educativo en el Perú multicultural. [Memoria de Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Valencia]. DOIG: https://bit.ly/2REyloZ
De la Paz Avila Dextre, E. M. (2020). procesos creativos y contextos de interpretación de las orquestas típicas del Valle del Mantaro en Lima. [Tesis de maestría en Musicología. Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://bit.ly/3IedTpd
Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207. DOIG: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293
Dirección Desconcentrada de Cultura de Junín. (2016). Homenaje y portafolio "Jesús Anglas y historia de los Tarumas de Tarma". https://bit.ly/3NDYD5X
Esteban Rivera, E. (1998). La tunantada: Desafío a la división tradicional de las clases sociales en la colonia. Diario Correo, pp. 12-13.
Ferrier, C. (2010). Música andina y globalización: la orquesta típica del Centro del Perú en Europa. Perugia: Quaderni di THULE. Rivista italiana di studi americanistici. XXXII Convegno Internazionale di Americanistica, 1090-1109. https://bit.ly/3IcAvGh
Ferrier, C. (2012). Tejiendo tiempo y espacio. Armonías huancas en Europa. Lima: Fondo Editorial UNMSM.
Hurtado Ames, C. H. (2022). La tunantada de Jauja-Yauyos: Historia, tradición y memoria. Huancayo: Soluciones gráficas.
Instituto Interamericano de Derechos Humanos. (1997). Folclore: Derecho a la cultura propia. San José de Costa Rica Educativos, Amnistía Internacional: Centro de Recursos. https://www.corteidh.or.cr/tablas/23532.pdf
Jiménez de Madariaga, C. (2018). Patrimonio cultural. En Á. Aguirre Baztán, Diccionario temático de antropología cultural (págs. 392-396). Madrid: Delta.
Martínez Rodríguez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista Silogismo, 4(8), 27-38. http://saber.cide.edu.co/ojs3.2/index.php/silogismo/article/view/111
Orellana Valeriano, S. (2003). La tunantada de Xauxa-Yauyos: Chutos y huatrilas. Bira(30), 345-
382. https://bit.ly/2Jh1enb
Ortiz Martínez, L. (1993). Mascaras y religión: Estudio antropológico. Guatemala: Subcentro Regional de Artesanías y Artes Populares.
Perales Munguía, M. (2018). Tunantada: Danza de todas las sangres. Revista Gatonegro, 3(12), 10-11. https://bit.ly/3bvTZcY
Perales Munguía, M., & Rodríguez Aley, J. (2016). Investigaciones arqueológicas en el sitio inca de Hatun Xauxa: nuevos datos sobre su cronología, extensión y organización. 4(4), 120-164. https://bit.ly/3u1r6vs
Piñero Martín, M. L., Rivera Machado, M. E., & Esteban Rivera, E. R. (2019). Proceder del investigador cualitativo: Precisiones para el proceso de investigación. Lima: Fabriray.
Rivas Ñañez, F. (2014). Diccionario de investigación científica cualitativa y cuantitativa. Lima: Concytec. Romero, R. (2001). Modernidad, autenticidad y prácticas culturales en la sierra central del Perú. En G. Cánepa Koch, Identidades representadas. Performance, experiencia y memoria en los Andes (págs. 37-59). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/134536
Schultz, M., & Hatch, M. (1996). Living with multiple paradigms: The case of paradigm interplay in organizational culture studies. The Academy of Management Review, 21(2), 529-557. DOIG: https://doi.org/10.2307/258671
Torres Rodríguez, O. (1981). Antropología del arte popular. Huancayo: Instituto Nacional de Cultura.
Viceministerio de Patrimonio Cultural e Industrias Culturales. (2011). Resolución Viceministerial N° 076-2011-vMpCIC-MC. El Peruano. Normas Legales, XXVIII(11332), 434719- 434720. DOIG: https://bit.ly/3ycTWdw
Copyright
The Revista de la Universidad del Zulia declares that it recognizes the rights of the authors of the original works published in it; these works are the intellectual property of their authors. The authors preserve their copyright and share without commercial purposes, according to the license adopted by the journal..
This work is under license:
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)