Depression and suicide, the other silent pandemic: semiotic analysis of the short film «Estoy bien»
Depression and suicide, the other silent pandemic: semiotic analysis of the short film «Estoy bien»
Abstract
The article analyzes the semiotic elements of the film “I'm Fine” (2018) by filmmaker Anishell Freundt. The method was based on an original and well-founded interpretation of the short film, considering the film and cinematographic codes proposed by May (1970), Barthes (1970), Bordwell (1990), Sulbarán (2000), Cassetti and DiChio (2007) and Eco (2015). The short film was identified, analyzed and broken down into units in order to establish the exposed semiotic functions, compare the meanings and hypotheses about potential semiotic conflicts, and thus be able to identify the elemental and systemic (or praxeological) meanings present in the film. interpretation, which will contribute to the understanding of the mechanisms that govern the production and the relationship with the theme presented by the filmmaker.
Downloads
References
Arroyo, A. (2021). La expresión sonora en el cine. Tesis – grado de maestro en estética y arte. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Barthes, R. & otros. (1970) Análisis estructural del relato. 3a. Edición. Edit. Tiempo contemporáneo, Buenos Aires (Argentina).
Casetti, F. & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Edit. Paidós.Barcelona (España).
Canal de youtube de nuna films [nuna films]. (2018, 31 de octubre). Estoy bien – cortometraje [video]. Youtube. Https://www.Youtube.Com/ watch?V=xeujih4hxt0
Cruzco, D., & Sulbarán, E. (2020). Muerte, cine y representaciones semióticas en el filme" Mar Adentro"(2004) de Alejandro Amenábar. Quórum académico, 17(2), 95-124.
Eco, U. (1972). La estructura ausente. Edit. Lumen, Barcelona (España).
Eco, U. (1994). Signo. 2ª edición. Grupo Editor Quinto Centenario (Colombia).
Fernández Villa, M. F., Gutiérrez Ospina, A. T., & Arias Cortés, D. (2019). Aprendizaje de dos conceptos semióticos para el análisis cinematográfico. Sophia, 15(1), 109-118.metz, c. Ensayos sobre la significación en el cine (1964 - 1968) vol.1. Paidós (2002).
Sulbarán Piñeiro, E.; Cruzco González, D.; & Cortés Urdaneta, G. (2023). Desmontaje del filme, narrativa y representaciones. Maracaibo, Venezuela: Editorial de la Universidad del Zulia (Ediluz).
Piñeiro, E. S. (2000). El análisis del film: entre la semiótica del relato y la narrativa fílmica. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (31), 44-71.
Rodríguez, O. I. P., & Cardona, Y. G. (2022). El análisis semiótico y estético de la banda de sonido: una propuesta taxonómica. Signo y Pensamiento, 41, 1-14.
Vélez, A. (2019). El lenguaje del color. Aplicación de la semiótica del color cinematográfico en las aulas. Educación artística: revista de investigación (EARI), (10), 313-327.
Vilches, L. (1998). Taller de escritura para cine. Editorial Gedisa.
Viñolo Locuviche, S., & Infante del Rosal, F. (2012). La imagen sometida: Ideología y contraideología de la representación visual en el cine digital y de animación latinoamericano. Aisthesis, (52), 369-391.