Word and narration: a path for creation between fiction and truth

Keywords: word, storytelling, rhetoric, literary genre, pandemic

Abstract

This work investigates the relationship between the word and the various types of narration, referring in particular to literary narration and to the different literary genres. There is also an analysis concerning the art of the word, starting from classical rhetoric, the communicative and persuasive strategies, and the complex relationship that exists between doxa and alétheia. Finally, the reflection focuses on the narratives during the pandemic, characterized by fears, contradictions, truths and fake news, but also by new communication potential and new relational and social dynamics.

Author Biography

Francesca Cruciani, Università LUMSA di Roma, Italy

È cultrice della materia in Semiotica presso l’Università LUMSA di Roma. Da alcuni anni si interessa del rapporto tra semiotica, cultura umanistica e letteratura. È docente di materie letterarie nella scuola secondaria di primo grado e formatrice. È co-autrice della pubblicazione: BOERO, Marianna e CRUCIANI, Francesca. 2020. Pubblicità mitiche: il caso delle fiabe. Filosofi(e) Semiotiche. Vol. 7. Nº 1: 38-48.

References

BAGNI, Paolo. 1997. Genere. La Nuova Italia. Firenze (Italia). BERNARDELLI, Andrea. 2019. Che cos’è la narrazione. Carocci editore. Roma (Italia).

BETTELHEIM, Bruno. 1976. The uses of enchantment. The meaning and importance of fairy tales. Alfred A. Knopf. New York (America) (trad. it. Il mondo incantato. Uso, importanza e significati psicoanalitici delle fiabe. 1984. Feltrinelli. Milano).

BOERO, Marianna e CRUCIANI, Francesca. 2020. “Pubblicità mitiche: il caso delle fiabe”. Filosofi(e) Semiotiche. Vol. 7. Nº 1: 38-48. Disponibile a: https://www.ilsileno.it/filosofiesemiotiche/wpcontent/uploads/2020/08/2-Boero-Cruciani.pdf. Consultatoil: 8.11.2022.

CAMEROTTO, Alberto e PONTANI, Filippo Maria. 2016. Nuda veritas. Da Omero a Orson Welles. Mimesis. Milano – Udine (Italia).

CERA, Rosa. 2009. Pedagogia del gioco e dell’apprendimento. Riflessioni teoriche sulla dimensione educativa del gioco. FrancoAngeli. Milano (Italia).

FERRONI, Giulio. 1991. Storia della letteratura italiana. Einaudi. Milano (Italia).

LEUCADI, Giancarlo e GASPERINI, Silvia. 2010. I colori dell’iride. La Nuova Italia. Milano (Italia).

LUPERINI, Romano; CATALDI, Pietro; MARCHIANI, Lidia e MARCHESE, Franco. 2011. Il nuovo la scrittura e l’interpretazione. Storia della letteratura italiana nel quadro della civiltà europea. Palumbo Editore. Palermo (Italia).

MUZZIOLI, Francesco. 2004. Le strategie del testo. Meltemi. Roma (Italia).

PANOSETTI, Daniela. 2018; 1st ed. 2015. Semiotica del testo letterario. Teoria e analisi. Carocci. Roma (Italia).

PEPE, Laura. 2020. La voce delle sirene. I greci e l’arte della persuasione. Laterza. Bari - Roma (Italia).

PICONE, Michelangelo. 1994. “Il racconto” in Manuale di Letteratura italiana. Storia per generi e problemi. Vol. I. A cura di F. Brioschi e C. Di Girolamo. Bollati Boringhieri. Torino (Italia).

POLIDORO, Piero. 2008. Che cos’è la semiotica visiva. Carocci. Roma (Italia).

RECALCATI, Massimo. 2014. L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Einaudi. Torino (Italia).

TRAINI, Stefano. 2021. Le avventure intellettuali di Umberto Eco. La nave di Teseo editore. Milano (Italia).

Published
2022-12-23
How to Cite
Cruciani, F. (2022). Word and narration: a path for creation between fiction and truth. Opción, 38, 249-261. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527594