Mexican documentary filmmaker women and gendered representations: from cinematographic objects to subjects
Abstract
This article reflects on the presence of some documentary filmmaker women in Mexican film production in the last decade; the aim is to give an account about the singular look on social themes that Gabriela Domínguez (La danza del hipocampo, 2017), Luna Marán (Tío Yim, 2019) and Mariana Tames (La poeta del ring, 2021) develop and in which singular gendered representations are stand out. We propose a feminist reading that posits the need to recognize these women as cinematographic subjects, while tracing a critical analysis beyond such a
presence.
References
BALLESTEROS GARCÍA, R. M. 2015. “Raras y olvidadas: directoras de cine mudo” En: Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (67), octubre-diciembre, pp. 71-95. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495950263003 Consultado el: 09.09.2022
BELTRÁN, E. y MAQUIEIRA, V. 2008. “Introducción”. En BELTRÁN, E.; MAQUIEIRA, V.; ÁLVAREZ, S. Y SÁNCHEZ, C. Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, pp. 9-16. Alianza Editorial, España.
CASTAÑEDA SALGADO, M. P. 2008. Metodología de la investigación feminista. Universidad Nacional Autónoma de México - Fundación Guatemala, Guatemala.
CASTELLANOS, V. (2004), “La experiencia estética en el cine: Otros trayectos en los estudios cinematográficos” (Tesis doctoral, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Autónoma de México). Disponible en: https://es.slideshare.net/buda333/castellanoslaexperienciaestetica enelcine1 Consultado el: 19.08.2022.
CASTRO, M. 2005. “El feminismo y el cine realizado por mujeres en México” en: Razón y Palabra, (46). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520647004 Consultado el: 09.09.2022
CINÉPOLISKLIC. Tío Yim. Disponible en: https://www.cinepolisklic.com/pelicula/tio-yim#/ck-paymentrent Consultado el: 19.082022.
DE LARA RANGEL, M. C. (2019). “El cine documental mexicanohecho por mujeres”. En: Fonseca, Journal of Communication, (18), 13–23. Disponible en: https://doi.org/10.14201/fjc2019181323 Consultado el: 09.08.2022.
DOANE, M. A.; MELLENCAMP, P. & WILLIAMS, L. 1984. Re- Vision: Essays in Feminist Film Criticism. University Publications of America, USA.
FERNÁNDEZ, L. “La poeta del ring: Laura Serrano y su lucha por legalizar el boxeo femenil en México”. Disponible en: https://izquierdazo.com/la-poeta-del-ring-laura-serrano-boxeofemenil-mexico/ Consultado el: 19.082022.
FONSECA HIDALGO, J. A. 2017. “Representaciones narrativas de la mujer en el cine de ficción costarricense (2008-2012)” En: Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 14(2), pp. 77-93. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476954689005 Consultado el: 09.09.2022
GUBER, R. 2001. La etnografía, método, campo y reflevividad. Norma, Colombia.
HARDING, S. G. 1986. Ciencia y feminismo. Ediciones Morata, S.L., Madrid.
HARTSOCK, N. C. M. 1987. “The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism”. En HARDING, Sandra (Edited by). Feminism & Methodology. Social Sciences Issues, pp. 157-180. Indiana University Press, USA.
IMCINE. “‘La poeta del ring’ de Mariana Tames: las luchas y las glorias de 'la zurda' Serrano”. Disponible en: https://www.imcine.gob.mx/Pagina/Noticia?op=cddff96f-8601-4802-a810-834000d6545f Consultado el: 19.082022.
KRATJE, J. 2021. “Epicentros desplazados. Apuntes para una escucha de los cines latinoamericanos” En: Ñawi: arte diseño comunicación, 5(2), enero-julio, pp. 155-170. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=687972075009 Consultado el: 09.09.2022
KRATJE, J. 2017. “El cine como transgresión. Deseo, política y feminismo en Camila (María Luisa Bemberg, 1984)” En: La trama de la comunicación, 21(1), enero-junio, pp. 29-43. Disponible en: https://latrama.unr.edu.ar/index.php/trama/article/view/609/440 Consultado el: 09.09.2022
MULVEY, L. 2009. “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. En BRAUDY, Leo & COHEN, Marshall (Edited by). Film Theory and Criticism: Introductory Readings, pp. 711-722. Oxford University Press, New York.
NICHOLS, B. 2001. Introduction to documentary. Indiana University Press, USA.
NICHOLS, B. 1997. La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el Documental. Paidós, España.
OSCURAS S. (2014). “El documental mexicano hecho por mujeres” En Revista Academia Mexicana de Ciencias, (65), 44-53. Disponible en: https://www.revistaciencia.amc.edu.mx/images/revista/65_2/PDF/DocumentalMexicano.pdf Consultado el: 19.08.2022.
PECIME. “Trasciende fronteras “Tío Yim”, documental de la mexicana Luna Marán”. Disponible en: https://pecime.com.mx/2020/06/04/trasciende-fronteras-tioyim-documental-de-la-mexicana-luna-maran/ Consultado el:19.08.2022.
PLANTINGA, C. (2005). “What a Documentary Is, After All” En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 63, 105-117.
PLANTINGA, C. 1997. Rhetoric and Representation in Nonfiction Film. University Press, Cambridge (USA).
PUENTE, C. E. 2016. “Masculinidad y violencia en el nuevo cine mexicano. Las películas de Luis Estrada” En: La palabra, (28), enero-junio, pp. 59-72. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451546837005 Consultado el: 09.09.2022
SÁNCHEZ MUÑOZ, C. 2008. “Genealogía de la vindicación”. En BELTRÁN, E.; MAQUIEIRA, V.; ÁLVAREZ, S. Y SÁNCHEZ, C. Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, pp. 17-74. Alianza Editorial, España.
SOTO ARGUEDAS, A. 2013. “La crítica feminista y el cine de mujeres” En: ESCENA. Revista de las artes, 72(1), pp. 55-64. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=561158773009 Consultado el: 09.09.2022
STAM, R.; BURGOYNE, R. Y FITTERMAN-LEWIS, S. 1999. Nuevos conceptos de la teoría del cine. Paidós, España.
TORRES SAN MARTÍN, P. 2008. “Mujeres detrás de cámaras. Una historia de conquistas y victorias en el cine latinoamericano” En: Nueva Sociedad, (218), noviembre-diciembre, pp. 107- 121. Disponible en: https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevasociedad/2008/no218/8.pdf Consultado el: 09.09.2022
VÁZQUEZ MIRAZ, P. 2017. “Revisión histórica del sexismo en el cine español. El extraño caso de la película ‘Amanece que no es poco’” En: Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (73), abril-junio, pp.120-138. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495953924005 Consultado el: 09.09.2022
ZEPEDA, L. ““Para mí el ejercicio de hacer películas es hacer un viaje de aprendizaje”: Luna Marán, cineasta feminista”. Disponible en: Resistencia. https://www.zonadocs.mx/2021/04/05/para-mi-elejercicio-de-hacer-peliculas-es-hacer-un-viaje-de-aprendizaje-lunamaran-conversa-en-espacio-feminista-sobre-su-trabajo-comocineasta/ Consutado el: 19.08.2022.