Sinergia de la Triada del Arte y la Investigación-Creación

  • Javier Esis Universidad del Zulia
  • Hugo Barboza Universidad del Zulia
Keywords: Art triad, synergy, paradigm, holism, researchcreation

Abstract

With the purpose of synergistically relating the three elements of the Art Triad (Artist-Work-Public) as a shaping support of research-creation, this brief theoretical approach is developed, based on the epistemological and psychological, based on Complex Thought , proposed by Morín (1999), the Holistic principle of Hurtado (2000) and the Systemic-Structural Model of Martínez (2012), through a bibliographic-documentary review of authors such as Valladares (2013), Barriga (2011), Daza (2009), Briones (2002), Roger (1999), La Cerda (1993) Matthew Lipman (1990), Archer (1995), Taylor and Bogdan (1987), Kuhn (1975), among others. It is concluded that in Art, the confluence between the Positivist, Interpretative and Socio-critical Paradigms, leads the subject-artist to assume new methods and visualize them from the complex, the systemic, where the intuitive and the subjective, the sensitive and the aesthetic, the objective, the empirical, and the pragmatic intermingle, to understand phenomena typical of the artistic dimension and scientifically validate the results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, N. (2003). Planificación Analítica. Revista Razón y Palabra. Número 32. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n32/nalvarez.html
Angulo López, E. (2012). Metodología cualitativa. Disponible en: http://www.eumed.net/tesis-metodologia_cualitativa.html
Archer, B. (1995). The Nature of Research, en Codesign. Interdisciplinary Journal of Design.
Barboza, Hugo (2016). Taller de Investigación-Creación. Congreso de las Artes. Facultad Experimental de Artes. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela.
Barriga, Martha (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y posgrado en educación artística. El artista N° 8. Colombia.
Briones, Guillermo (2002). Epistemología de las ciencias sociales. Colombia: ARFO Editores e Impresores Ltda.
Carvajal, Lizardo (2016). El objeto de investigación. Disponible en: http://www.lizardo-carvajal.com/el-objetode-investigacion/
Daza, Liliana (2009). Investigación-creación: Un acercamiento a la investigación en las artes. Revista Horizonte Pedagógico. Volumen 11. Nº 1. p. 87-93.
Descartes, René (1959). Discurso del Método. Editorial Losada, S.A. p. 47. Descartes, René (2010). El discurso del método. Traducción de Javier Gálvez S. Primera Edición. Editorial Javiergs.blogspot.com. Disponible en: https://books.google. co. ve/books/about/El_Discurso_del_M%C3%A9todo.html?id=-1YvDgAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&hl=es&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Gómez Sánchez, Marta (2016). Arte conceptual: por qué hay experiencia estética donde no hay objeto. Disponible en: http://www.masdearte.com/especiales/arte-conceptual-por-que-hay-experiencia-estetica-dondehay-objeto/.
Hurtado, Jacqueline (2000). Metodología de la Investigación Holística. Sypal, Caracas.
Kuhn, Thomas S. (1975). La estructura de las revoluciones científicas. Traducción de Agustín Contín. Octava reimpresión. Fondo de Cultura Económica-Argentina. p. 268.
La Cerda, H. (1993). Los elementos de la investigación: Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Editorial El Buho LTDA- Bogotá-Colombia. pp. 439.
Lipman, Matthew (1990). Investigación social. Madrid: Ed. de la Torre.
López, Carlos (2001). La jerarquía de necesidades de Maslow. Revista Digital Gestiopolis. Disponible en: http://www.gestiopolis.com/jerarquia-necesidades-maslow.
Martínez M., Miguel (2012). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Editorial Trillas. México.
Maslow, Abraham (1954). Motivation and Personality. Editor Harper y Hermanos. pp. 411.
Morin, Edgar (1999). El paradigma de la complejidad. Barcelona, España, Gedisa Editorial.
Padilla, G.; Semova, D.; Requeijo, P. (2011). Las motivaciones, estructura y usos de los correos electrónicos mediante internet: un estudio multidisciplinar (CIC). Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/36996/35805
Patton, M. (1980). Métodos cualitativos de evaluación. Ed. Sage. Beverly Hills, Cal. EE.UU.
Robinson, Ken. “Escuelas creativas: La revolución que está transformando la educación”. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=WP8WSK-6Pj0
Roger, E. (1999). Una antropología compleja para entrar en el siglo XXI. Claves de comprensión. En: O pensar complexo. Edgar Morin e a crise da modernidade. Rio de Janeiro: Garamond.
Sabino, Carlos (1994). El proceso de investigación. Ed. Panapo, Caracas, Venezuela.
Taylor y Bogdan (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Ediciones Paidós.
Valladares G., María G. (2013). La investigación en el proceso de la creación artística: una aproximación desde la danza. Revista Terciocreciente. No 2. Universidad de las Artes. ISA. Cuba.
Published
2021-10-29
How to Cite
Esis, J., & Barboza, H. (2021). Sinergia de la Triada del Arte y la Investigación-Creación. SituArte, 16(28), 16-25. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/40376