New, hybrid and fractured: cinema contemporary narratives

  • Alexis Cadenas Universidad del Zulia
Keywords: Contemporary cinema, hybrid narratives, fractured narratives, originality

Abstract

Truly contemporary films are new, hybrid, fractured narratives that are, also, necessarily original and strange. In this essay we will just present the challenges and opportunities that lie ahead, such as the new technological platforms, the strange storytelling that is occurring on these new platforms, and the swapping of roles between auteurs and audiences, but we need to start (continue) this conversation if we want cinema to survive, or die for something different to emerge.After briefly discussing what contemporary cinema is or can be, and exploring some examples of the new, hybrid and fractured narratives that
are emerging, we will end our account with a reflection on originality and where it can be found in the process of creating these new pieces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boyd, Brian (2009). Sobre el origen de las historias: evolución, cognición y ficción. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University press.
Cadenas, Alexis (2011). El guión en el siglo XXI: diseñado para provocar posibilidades. Situarte, año 6, no. 11, 21-30.
Cadenas, Alexis (2012). El cine nuestro de todos los días. En Semióticas de la vida cotidiana. Romina De Rugeriis y Emanuele Amodio (Comp.) Maracaibo: Laboratorio de
Investigaciones Semióticas y Antropológicas.
Cadenas, Alexis (2015). PRISMa. Serie en la red. INICIATODA: http://iniciatoda.com/prisma
Davenport, Glorianna y Murtaugh, Martin (1995). ConText: Hacia el documental en evolución. En Actas Electrónicas del 3er. ACM International Conference on Multimedia, Boston, MA, EE. UU., Del 5 al 9 de noviembre de 1995. Consultado el 03 de febrero de 2019, en: http://alumni.media.mit.edu/~murtaugh/acm-context/acmcontext.html
Davenport, Glorianna (2005). Deseo contra destino: la cuestión de la recompensa en la narrativa. Declaración de posición: para Caixa Forum MetaNarrative[s]? Conferencia. Barcelona, España, 29 de enero de 2005.
Fujiwara, Chris (2010). Haber hecho con el cine contemporáneo. Revista n + 1 Consultado el 03 de febrero de 2019, en: http://nplusonemag.com/to-have-done-withthe-
contemporary-cinema
Hauser, Arnold (2016). La filosofía de la historia del arte. Renacimientos de Routledge.
The Alejandro Hernandez Show (2009). YouTube: https://www.youtube.com/user/AlejandroHshow/about
Iñárritu, Alejandro (2017). Carne y Arena. PHI Studios.
Lanier, Jaron (2010). No eres un gadget. Nueva York: Afred A. Knopf.
Lewis, Jon (2001). El final del cine tal y como lo conocemos y como me siento…: una introducción a un libro sobre el cine estadounidense de los noventa. El fin
del cine tal y como lo conocemos: Películas Americanas en los años noventa. Jon Lewis (Comp.) Nueva York: New York University Press.
Ndalianis, Angela (2004). Estética neo-barroca y entretenimiento contemporáneo. Cambridge: MIT Press.
Ruston, Scott y Stein, Jen (2005). Narrativa y medios móviles. MiT4: El trabajo de las historias 6-8 de mayo de 2005.
Worth, Sarah (2014). Conocimiento narrativo: saber a través de la narración de cuentos. Consultado el 29 de marzo de 2014, en: http://web.mit.edu/comm-forum/
mit4/papers/worth.pdf
Published
2023-05-31
How to Cite
Cadenas, A. (2023). New, hybrid and fractured: cinema contemporary narratives. SituArte, 17(29), 43-48. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/40279