A critical look from gender and religion in Ternura by Guayasamín

Keywords: Gender and religion, Guayasamín, visuality, queer, cuir

Abstract

Art is a sensitive fact, but also a social one that allows us to approach the world of the person it represents and the
ideological components that have shaped it. In the complex scope of what popular art implies, which establishes a
critique of its romantic and enlightened gaze (Escobar, 2014). The following article proposes a piece by the Ecuadorian
artist Oswaldo Guayasamín, called Ternura, to question the patriarchal structures of the religious, particularly of the
Christian. For this, the perspective of traveling concepts proposed by the analysis of visual culture will be considered
(Bal, 2016). This article contributes to the intersection between gender and religion from popular art using tools from both disciplines. Through what has been examined, the significance of tenderness and how it can be proposed as a political category for social praxis is assessed. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Vega-Dávila, Universidad Iberoamericana



References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Ciudad de México: UNAM.
Athaus-Reid, M. (2019). Deus queer. Rio de Janeiro: Metanoia.
Arias Peraza, V. (2014). Oswaldo Guayasamín, el lienzo en la piel. Revista Estudios Culturales, 45-54.
Bal, M. (2016). Tiempos trastornados. Análisis, historias y políticas de la mirada. Akal.
Butler, J. (2007). Género en disputa: feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Cabnal, L. (11 de Septiembre de 2015). Feminista comunitaria. Retrieved 6 de Abril de 2021, from https://suds.cat/es/experiencias/lorena-cabnal-feminista-comunitaria/
D’Emilia, D., & Chávez, D. (Julio de 2015). Manifiesto vivo. Retrieved 23 de Abril de 2021, from https://hysteria.mx/ternura-radical-es-manifiesto-vivo-por-danidemilia-
y-daniel-b-chavez/
Dussel, E. (2012). Filosofia de la Cultura y la Liberación. Obras selectas II. Buenos Aires: Docencia.
Escobar, T. (2014). El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ariel.
Frick, María Magdalena. «El expresionismo en la pintura latinoamericana: transferencias y trascendencia». Atrio, nº 20 (2014): 128-139.
Gaelano, E. (2003). El libro de los abrazos. Siglo XXI Editores.
Gómez Campos, C. (2018). Más allá de Europa: el expresionismo en la obra de Oswaldo Guayasamín, un análisis comparativo. Eviterna, Revista de Humanidades, Arte y Cultura Independiente(4), 1-12.
Guayasamin, O. (1988). El tiempo que me ha tocado vivir. Quito: Madrid: Fundación Guayasamin. Ediciones de Cultura Hispana. Instituto de Cooperación Iberoamericana, Quinto Centenario.
Irusta, E. (23 de Octubre de 2014). Si no hay mimos, no es mi revolución. Retrieved 23 de Abril de 2021, from https://www.elcaminorubi.com/el-blog/si-no-hay-mimos-es-
mi-revolucion/
Lerner, G. (2017). La creación del patriarcado. KATAKRAK.
Lings, R. (2021). Amores bíblicos bajo censura. Sexualidad, género y traducciones erróneas. Madrid: Dykinson.
Moreano, A. (2000). De la Edad de la Ira a Mientras viva siempre te recuerdo: ¿culminación o ruptura? Revista Andina de Letras, 3-20.
Pagola, J. A. (2008). Jesús, aproximación histórica. Madrid: PPC.
Pikaza, X. (2013). Compasión. En X. Pikaza, Diccionario de la Biblia. Historia y Palabra (págs. 373-376). Verbo Divino.
Radford, R. (1997). El sexismo y el discurso sobre[d]ios: imágenes masculinas y femeninas de lo divino. En M. Ress, U. Steibert, & L. Sjørup, Del cielo a la tierra. Una antología de teología feminista (págs. 127-148). Santiago de Chile: Sello azul.
Rodríguez Álvarez, A. N., Mazon Pilco, J. J., & Jara López, L. K. (2021). Significado social y cultural de dos obras pictóricas de Oswaldo Guayasamín. Mayéutica. Revista científica de humanidades y artes, 9(2), 33-51.
Schüssler-Fiorenza, E. (1989). En memoria de ella. Una reconstrucción teológico-feminista de los orígenes del cristianismo. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Sisti, A. (1990). Misericordia. En R. P., G. Ravasi, & A. Girlanda, Nuevo diccionario de Teología Bíblica (págs. 1216-1224). Paulinas.
Sociedades Bíblicas Unidas (1996). Dios Habla Hoy. Disponible en: https://www.bibliatodo.com/la-biblia/version/Dios-hablahoy
Sociedades Bíblicas Unidas (2000). Traducción en lenguaje actual. Retrieved 15 de Mayo de 2021, from https://www.biblegateway.com/passage/?search=gen+19&version=TLA
Stiegler, B. (2014). Symbolic Misery. Volume 1 The Hyper-industrial Epoch. Polity Press.
Vallejo, C. (2018). Obras completas. Seix Barral.
Vega-Dávila, E. (2021a). Borrador de ponencia: Arte popular cristiano. Una mirada desde género y religión. Ponencia para el Seminario Internacional permanente de
Filosofía de la liberación. Perspectivas y prospectivas. Ciudad de México.
Vega-Dávila, E. (2021b). Divinidad al desnudo. Cuerpos que oran. Borrador de tesis para obtener el grado de doctor en Estudios Críticos de Género. Ciudad de México:
Universidad Iberoamericana.
Vega-Dávila, E. (2019). Patriarcabro. Homofobia, discursos religiosos y violencia de género. Ponencia presentada en la consulta de GEMRIP. Lima.
Vidarte, P. (2010). Ética marica. Proclamas libertarias para una militancia LGTB. Madrid: Egales.
Zenger, E. (2000). Die grund-legende Bedeutung des Ersten Testaments: Christilisch-jüdische Bibelhermeneutik nach Auswitz. Bibel und Kirche, 6-13.
Published
2023-05-31
How to Cite
Vega-Dávila, E. (2023). A critical look from gender and religion in Ternura by Guayasamín. SituArte, 17(29), 16-23. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/index.php/situarte/article/view/40273
Section
Artículos