Cultural semiotics analysis of two artworks by Oswaldo Guayasamín
Análisis semiótico-cultural de dos obras de Oswaldo Guayasamín
Abstract
In this study we analyzed, from a cultural semiotic point of view, the social and cultural significance of two artworks by the Ecuadorian painter Oswaldo Guayasamín, one of the best proponents in Ecuador’s plastic arts field. For the analysis, Iuri Lotman's theory reflections and support were used, as well as the technique of hermeneutic exegesis for the commentary of the intentional pictorial sample selected for the study. As a result of the research, we conclude that: a) Iuri Lotman's theory allows analyzing the semiosphere of select pictorial artworks and reveal a relationship between the artwork of the artist and the contextual reality of his time; b) Guayasamín's artwork has a strong cultural value and can be considered a kind of criticism of the disadvantaged life of the humble and battered people.
Downloads
References
Lara, F. (2018). Hacia una educación del Sumak Kawsay a través de la propuesta artística de Oswaldo Guayasamín. En: Arte, Individuo y Sociedad, 31, (1), 9-26. ISSN: 1131-5598. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/328967156_Hacia_una_educacion_del_Sumak_Kawsay_a_traves_de_la_propuesta_artistica_de_ Oswaldo_Guayasamin
Lotman, I. (2009). The structure of the artistic text. Primera edición 1977. MI: University of Michigan Press.
Lotman, I. (c. 2003). La semiótica de la cultura y el concepto de texto. Entretextos. Revista electrónica Semestral de estudios de la Cultura. Lotman desde América. Suplemento. Disponible en: http://www.ugr.es/~mcaceres/ entretextos.htm
Lotman, I. (2000). La semiosfera [Sobre la semiosfera]. En: Lotman. Artículos sobre semiótica y tipología de la cultura (pp. 11-24). Tallinn-Estonia: Aleksandra.
Reguera, A. (c. 2008). Metodología de la investigación lingüística. Argentina: Editorial Brujas. Rodríguez Álvarez, A., & Rodríguez Martínez, P. (Diciembre, 2017). Arte, cultura, sociedad e imaginario estético: redimensiones desde las nociones de espacio y tiempo históricos. Mayéutica. Revista Científica de Humanidades y Artes, 5, 101-137. Barquisimeto-Lara. Venezuela. Disponible en: https://revistas.uclave.org/index. php/mayeutica/article/view/580
Sinche, Y. (2017). Aplicación del método Panofsky en el mural “Historia del hombre y la cultura” de Oswaldo Guayasamín. [Documento en línea]. Trabajo de Titulación. Ecuador: Universidad Central del Ecuador, Facultad de Comunicación Social, Carrera Turismo Histórico Cultural. Disponible en: https://www.academia.edu/43642075/ A n % C 3% A 1l i si s _I c on o g r % C3 % A 1f i c o _d e l_ M u r a l _ H istor ia_del_Hombre_y_la_Cultura_de_Oswaldo_ Gua y asam%C3%ADn_median t e_M%C3%A9t odo_ Panofsky
Yépez, G. (2016). Guayasamín “Ave blanca que vuela” Construcción mediática del pintor ecuatoriano. [Documento en línea]. Trabajo de Titulación. Ecuador: Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Facultad de Comunicación, Lingüística y Literatura, Escuela de Comunicación. Disponible en: http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/12769/DISERTACI%C3%93N%20FINAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y