Mahomet by Juan Cantó Francés: a historiographical review
Mahomet de Juan Cantó Francés, una revisión historiográfica
Abstract
The aim of this research is to review the discursive and analytical constructions relating to Mahomet, a pasodoble by Juan Cantó Francés. It follows a qualitative methodology based on the practice of analysis, both of the discursive constructions of the specialised bibliography and of the different musical parameters that define the work. It is theoretically based on the study of Hispanic ritual representations of conquest as defined by Brisset (1988) and on the specific study of the case of Alcoy. The parametric analysis proposed by Botella Nicolás (2013) is reviewed and contrasted with other compositions from his environment in order to delve deeper into the meaning and importance of Mahomet for the case studied. The conclusions drawn from the study lead us to invalidate Botella's musical analysis and to question the author's uncritical attribution of this work as the first pasodoble for the Fiesta.
Downloads
References
Berenguer Barceló, J. (1974). Historia de los moros y cristianos de Alcoy. Imprenta Belguer.
Bernabeu Rico, José Luis. 1981. Significados Sociales de Las Fiestas de Moros y Cristianos. Alicante, España: Publicaciones de la Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Botella Nicolás, A. M. (2010). Análisis del tratamiento curricular de la Música de Moros y Cristianos en los libros de música de Enseñanza Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 25, 1-25. https://ojs.uv.es/index.php/ LEEME/article/view/9800
Botella Nicolás, A. M. (2011). Análisis estilístico de la música de Moros y Cristianos. Música y Educación, 24(86), 32-49. https://core.ac.uk/download/pdf/71031361.pdf
Botella Nicolás, A. M. (2012). La creación musical en la Fiesta de Moros y Cristianos. Música y Educación, 90, 60-83. https://core.ac.uk/download/pdf/71031177.pdf
Botella Nicolás, A. M. (2013). Estudio y análisis musical de Mahomet (1882): primer pasodoble de la historia de la música de Moros y Cristianos. Situarte, 8(15), 40-50.
Brisset Martín, D. E. (1988). Representaciones rituales hispánicas de conquista. Universidad Complutense de Madrid.
Cantó Francés, J. (1879). El Turco. Partitura manuscrita conservada en el archivo de la CMPA con la signatura 1/J-3/4289.
Cantó Francés, J. (1880). La primer diana. Partitura manuscrita conservada en el archivo de la CMPA con la inclinamos a considerar a este último pasodoble de 1879 como el primer ejemplo de “música festera”.