La educación católica y la universidad contemporánea: resignificación de las humanidades en la formación universitaria

Catholic education and the contemporary university: resignification of the humanities in university education

  • Jorge Ferdinando Rodríguez Ruiz Tunja–Universidad Santo Tomas
  • Carolina Tovar-Torres Cundinamarca – Corporación Universitaria Minuto de Dios
Keywords: Education, skills, catholic education, university

Abstract

This article intends to address the mission of the Catholic Church in the university environment, in order to elucidate its contributions to the formation of human persons from Christian thought. Emergency categories are analyzed, along with the challenges of the contemporary university through a proposal that contributes to the resignification of the humanities in the comprehensive training of professionals. This resignification is appropriated from the position of Martha Nussbaum who has been concerned with freedom of conscience and respect for people's beliefs, especially in the articulation between religious freedom and the strengthening of the humanities to contribute to a democratic society, since its postulates are close to the thought of the Catholic Church. Therefore, the principles developed in this writing materialize in the context of university education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellan, Joaquin (2008). La idea de Universidad de Wilhelm Von Humboldt. En F. Oncina, Filosofía para la Universidad, filosofía contra la Universidad (De kant a Nietzsche) (págs. 1-361). Madrid: Biblioteca del Instituto Antonio de Nebrija de Estudios sobre Universidad.
Beck, Ulrich (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización . Buenos Aires: Paidós.
Betancourt-Serna, Fernando (2013). Universidad: Verdad, Investigación Científica y Formación Profesional. Educación y Territorio , 91-112.
Cárdenas Buitrago, Nelson Enrique (2012). Jürgen Habermas y la educación en Derechos Humanos. Magistro, 17-38.
Clemens, Menze (1996). Intención, realidad y destino de la reforma educativa de Wilhem Von Humboldt. Revista Internacional de Estudios Vascos, 335-350.
Concilio Vaticano II (1965). "Gravissimun Educationis Momentum" Decreto del Concilio Ecuménico Vaticano II sobre la Educación Cristiana de la Juventud . Roma.
Francisco, Papa (2013). Carta Encíclica. Lumen Fidei. Roma.
___________ (2015). Carta Encíclica . Laudato si', sobre el cuidado de la casa común . Roma.
García-Guadilla, Carmen (2003). Balance de la década de los 90' y reflexiones sobre las nuevas fuerzas de cambio en la Educación Superior. En M. Mollis, Las Universidades en América Latina: Reformadas o alteradas? (págs. 17-37). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales CLACSO.
Habermas, Jurgen (1987). La idea de Universidad-Procesos de aprendizaje. Sociológica. Revista del Departamento de Sociología , 1-18.
_______________ (2010). El concepto de dignidad humana y la utopía realista de los Derechos Humanos. Diánoia, 3-25.
Heidegger, Martin (1951). Contruir, habitar y pensar. Darmstadt.
Horn, Henrik (2001). Karl Jaspers (1883-1969). Perspectivas: Revista trimestral de educación comparada , 769-788.
Hoyos-Vasquez, Guillermo (2009). Educación para un Nuevo Humanismo. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 425-433.
II. Concilio Vaticano (1966). Declaración sobre la Educación Católica. Gravissimun Educationis. Roma.
II. Juan Pablo (1995). Carta Encíclica Evangelium Vitae. Sobre el valor y el caracter inviolable de la vida humana . Roma.
_____________ (1995). Evangelium Vitae. Roma.
_____________ (1990). Constitución Apostólica Ex Corde Eclesiar sobre las Universidades Católicas. Roma: Carta Encíclica Fides et Ratio .
García, Mabel (2011). El Derecho como Ciencia. Invenio, 13-38.
Marcelo, Carlos (2001). Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación , 544-552.
Mollis, Marcela (2003). Las Universidades en América Latina ¿Reformadas o Alteradas?. La cosmética del poder financiero. Buenos Aires : Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales CLACSO.
Nussbaum, Martha (2012). Crear Capacidades. Barcelona: Paidós.
____________ (2014). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz Editores.
Pelé, Antonio (2006). Filosofía e Historia en el Fundamento de la Dignidad Humana. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid.
Picazo, Nancy (2012). Guía para el diseño curricular en Instituciones de Educación Superior. México: Limusa.
Ramírez, Alberto (2008). Universidad, Iglesia y Sociedad. Revista Académica e Institucional de la UCPR, 5-22.
Rodriguez, Sebastian (2015). Los estudiantes universitarios de hoy: Una visión multinivel. Revista de Docencia Universitaria , 91-124.
Roncagliolo, Cristiam (s.f). Universidades Católicas al Servicio de la Trasmisión de la fé. http://www.americalatina.va/content/dam/americalatina/Junio2014/Al%20servicio%20de%20la%20transmisi%C3%B3n%20de%20la%20fe.pdf.
Sandoval-Barrios, Ricardo (2010). Utilitarismo clásico en la Teoría Política Contemporánea. . Barranquilla: Universidad del Norte .
Suárez, Clara, Dusú, Rayda, y Sánchez, María (2007). Las capacidades y las competencias: Su comprensión para la formación del profesional. Acción Pedagógica, 30-39.
Tunnermann, Carlos (2008). La Educación Superior en América Latina y el Caribe: Diez alis después de la conrerencia Mundial. Bogotá: Sello Editorial Javeriano.
VI, Paulo (1965). Declaración. Dignitatis Humanae. Sobre la Libertad Religiosa. Roma.
Published
2023-03-27
How to Cite
Rodríguez Ruiz, J. F., & Tovar-Torres, C. (2023). La educación católica y la universidad contemporánea: resignificación de las humanidades en la formación universitaria: Catholic education and the contemporary university: resignification of the humanities in university education. Omnia, 26(1), 10-33. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/39902