Geometría y emprendimiento con Tinkercad desde el enfoque de la educación STEAM

Geometry and entrepreneurship with Tinkercad from the STEAM education approach

Keywords: STEAM Education, geometry, Design Thinking, entrepreneurship

Abstract

Mathematics shows a curricular space that joins its knowledge with technological areas oriented to the development of productive processes, allowing exploration in various socio-productive activities. The purpose of this experience was to promote developing of ability focus in learning doing, through the STEAM Education approach applying strategies of learning based in inquiry and the Design Thinking. It was based on mixed studies, with a higher tendency to interpretative and substantiated in a model qualitative. The sample was conformed for 63 female students, whose ages were between 13 and 14 years, enroll in the 2nd years of high school in the management 2021, courses A and B of the Unit Educative Maria Inmaculada, La Paz, Bolivia. The information was collected during five stages: 1) Introduction of aspects of geometry, 2) Research and concrete exploration, 3) Entailment with technology, 4) Application of concepts in real contexts for generate an entrepreneurship y 5) Socializing.  The tool for generating the propose of entrepreneurship was Tinkercad using the strategies Design Thinking. The results were striking, as well, in the stage of socializing show his ideas of entrepreneurship that responds to different necessities that there were detected, like were: key keepers, cell phone cases, cheaper conservatories, and others. We could conclude that the use of this methodology is possible to generate a significate learning in the students from a concrete need.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias-Flores, Hugo; Jadán-Guerrero, Janio y Gómez-Luna, Lucía. (2019). Innovación educativa en el aula mediante Design Thinking y Game Thinking. Revista HAMUT’AY. Vol. 6, N° 1, pp. 82–95. Disponible en: https://doi.org/ 10.21503/hamu.v6i1.1576. Recuperado el 09 de junio de 2022.

Arias-Rueda, María y Vega, Yolisa. (2016). Experiencias integradoras que promueven la autonomía de aprendizajes usando las TIC. Revista Opción. Vol. 32, N° Especial, pp. 151–168. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/21721. Recuperado el 07 de mayo de 2022.

Asinc, Eduardo y Alvarado, Saddy. (2019). STEAM como enfoque interdisciplinario e inclusivo para desarrollar las potencialidades y competencias actuales. Revista Identidad Bolivariana. Edición Especial, pp. 1-12. Disponible en: https://identidadbolivariana.itb.edu.ec/index.php/identidadbolivariana/issue/view/7. Recuperado el 14 de junio de 2022.

Ausubel, David. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF. Vol. 1 , pp. 1-10.

Borja, Yanes. (2020). Estudio de la Geometria Tridimensional Mediante Software de Modelado 3D (Trabajo de maestría). Universidad de la Laguna. San Cristóbal de La Laguna, Tenerife. Disponible en: https://riull.ull.es/ xmlui/handle/915/22976. Recuperado el 27 de junio de 2022.

Castro, Marlene. (2014). Estudio inicial mixto en la metodología de la evaluación de un programa integral de inglés. Revista Multiciencias. Vol. 14, N° 2, pp. 175–183. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/ 904/90432601009.pdf. Recuperado el 22 de abril de 2022.

Costa, Viviana y Río, Laura. (2019). Aportes de la Geometría Dinámica al estudio de la noción de función a partir de un problema geométrico: un análisis praxeológico. Bolema: Boletim de Educação Matemática. Vol. 33. N° 63, pp. 67–87. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n63a04. Recuperado el 03 de junio de 2022.

Espinoza, Julia. (2017). Los recursos didácticos y el aprendizaje significativo. Espirales. Revista Multidisciplinaria de Investigación. Vol. 1. N° 2, pp. 33–38. Disponible en: http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/4. Recuperado el 12 de mayo de 2022.

Flores, Ana y Tena, Ramón. (2016). Design thinking. Educational innovation and methodological research. Didáctica, innovación y multimedia. N° 33, pp. 1–5. Disponible en: https://ddd.uab.cat/record/148422. Recuperado el 10 de junio de 2022.

García, Azahara. (2021). Design thinking en educación. En: #DIenlínea UNIA: guía para una docencia innovadora en red (pp. 166–177). Universidad Internacional de Andalucía. Disponible en: http://hdl.handle.net/10334/5981. Recuperado el 15 de junio de 2022.

Gutiérrez, Rafael; Prieto, Juan y Ortiz, José. (2017). Matematización y trabajo matemático en la elaboración de simuladores con GeoGebra. Revista Educación Matemática. Vol. 29, N° 2, pp. 37–68. Disponible en: https://doi.org/10.24844/em2902.02. Recuperado el 18 de mayo de 2022.

Hernández, Rosa; Mariño, Luis y Cañas-Torres, José. (2016). Actitud de aprendizaje hacia las matemáticas en niños de séptimo grado. Revista Eco Matemático. Vol. 7, N° 1, pp. 71–85. Disponible en: https://doi.org/10.22463/ 17948231.1017. Recuperado el 11 de mayo de 2022.

Magro, Montserrat y Carrascal, Silvia. (2019). El Design Thinking como recurso y metodología para la alfabetización visual y el aprendizaje en preescolares de escuelas multigrado de México. Vivat Academia. Revista de Comunicación. Vol. 146, pp. 71–95. Disponible en: https://doi.org/10.15178/va.2019.146.71-95. Recuperado el 17 de mayo de 2022.

Ministerio de Educacion del Estado Plurinacional de Bolivia. (2021). Programa de Estudio del Estado Plurinacional de Bolivia. La Paz. Bolivia.

Ministerio de Educación del Estado Plurinacional de Bolivia. (2022). Subsistemas de Educación Regular Educación Secundaria Comunitaria Productiva. “Programas de estudios”. La Paz. Bolivia.

Mogollón, Eddy. (2010). Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Revista Electrónica Educare. Vol. 14, N° 2, pp. 113–124. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194115606009.pdf. Recuperado el 14 de abril de 2022.

Moreira, Marco. (1997). Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo. Entre el 15 y el 19 de septiembre 1997 Universidad de Burgos. Servicios de publicaciones, pp. 19–44. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=12305 . Recuperado el 12 de abril de 2022.

Oliveira, Francisco; Silva, Robson y Bissaco, Marcia. (2021). O uso de tecnologias digitais no ensino de geometria espacial: uma revisão da literatura. Research, Society and Development. Vol. 10, N° 15. Disponible en: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.22743. Recuperado el 05 de julio de 2022.

Parra, Susana; Allan, Claudia y Martins, Adair. (2019). Una experiencia interdisciplinaria con el uso de diseño en 3D y Realidad Aumentada. XIV Congreso Nacional de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TE&ET 2019). Del 1 y al 2 de julio de 2019. Universidad Nacional de San Luis. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/ handle/10915/90803. Recuperado el 27 de mayo de 2022.

Romero-Ariza, Martha. (2017). El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobre sus beneficios en la enseñanza de las ciencias?. Revista Eureka. Vol. 14, N° 2, pp. 286–299. Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3335. Recuperado el 12 de mayo de 2022.

Sánchez-Balarezo, Rolando y Borja-Andrade, Ana. (2022). Geogebra en el proceso de Enseñanaza-Aprendizaje de las Matemáticas. Revista Científica. Dominio de las Ciencias. Vol. 8, N° 2, pp. 33–22. Disponible en: https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2737. Recuperado el 20 de julio de 2022.

Schuwartz, Rejane y Maltempi, Marcus. (2019). Intradisciplinaridade Matemática com GeoGebra na Matemática Escolar. Bolema: Boletim de Educação Matemática. Vol. 33, N° 63, pp. 348–367. Disponible en: https://www.scielo.br/j/bolema/a/4wqhNhpXpjtVT5jKNhXwNLN/abstract/?lang=pt. Recuperado el 15 de junio de 2022.

Steinbeck, Reinhold (2011). El «design thinking» como estrategia de creatividad en la distancia. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación. Vol. 19, N° 37, pp. 27–35. Disponible en: http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=15820024004. Recuperado el 20 de abril de 2022.

Organización de Estados Americanos. (2018). Portal Educativo. La indagación como estrategia para la educación STEAM. Disponible en: https://recursos.educoas.org/publicaciones/la-indagaci-n-como-estrategia-para-la-educaci-n-steam. Recuperado el 10 de mayo de 2022.

Van-Vaerenbergh, Steven. (2020). Adaptación rápida a un modelo de docencia virtual: estudio de caso en la asignatura Didáctica de la Geometría. Revista Magister. Vol. 32, N° 1, pp. 66–71. Disponible en: https://reunido.uniovi.es/index.php/MSG/article/view/15560. Recuperado el 19 de junio de 2022.

Zamorano, Tomás; Garcia, Yonnhatan y Reyes, David. (2018). Educación para el sujeto del siglo XXI: principales características del enfoque STEAM desde la mirada educacional. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. N° 41, pp. 1–21. Disponible en: http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1395. Recuperado el 09 de mayo de 2022.

Published
2022-12-20
How to Cite
Cadena-Blanco, F., Arias-Rueda, M. J., & Arias-Rueda, J. (2022). Geometría y emprendimiento con Tinkercad desde el enfoque de la educación STEAM: Geometry and entrepreneurship with Tinkercad from the STEAM education approach. Encuentro Educacional, 29(2), 453-468. https://doi.org/10.5281/zenodo.8122729